شبکه اجتماعی ساختاری اجتماعی است که از گرههایی (عموماً فردی یا سازمانی) تشکیل شدهاست که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی مانند ایدهها و تبادلات مالی، دوستان، خویشاوندان، لینکهای وب، و سرایت بیماریها (اپیدمولوژی) به هم وصل هستند.
تحلیل شبکههای اجتماعی روابط اجتماعی را با اصطلاحات رأس و یال مینگرد. به بیان دیگر، در سادهترین شکل، یک شبکه اجتماعی نگاشتی از تمام یالهای مربوط، میان رأسهای مورد مطالعهاست. رأسها بازیگران فردی درون شبکهها و یالها روابط میان این بازیگران هستند. انواع زیادی از یالها میتواند میان رأسها وجود داشته باشد.
نتایج تحقیقات مختلف بیانگر آن است که میتوان از ظرفیت شبکههای اجتماعی در بسیاری از سطوح فردی و اجتماعی به منظور شناسایی مسائل و تعیین راه حل آنها، برقراری روابط اجتماعی، اداره امور تشکیلاتی، سیاستگذاری عمومی و رهنمونسازی افراد در مسیر دستیابی به اهداف استفاده نمود.
شکلگیری شبکههای اجتماعی
جالب است بدانید شبکههای اجتماعی عمر زیادی ندارند و حدود ۱۵ سال پیش خط و خبری از شبکههای اجتماعی وجود نداشت تا اینکه Bulletin Board System توسط وارد کریستین و رندی سوز به عنوان پایگاهی برای ملاقات آنلاین و به اشتراک گذاری اطلاعات راه اندازی شد.
سرویس CompuServe نیز در دهه ۷۰ میلادی با اهداف تجاری راهاندازی شد و در دهه ۸۰ شاهد محبوبیت این سرویس بودیم. کاربران CompuServe قادر بودند تا فایلها، اخبار و رویدادها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این سرویس محدویتهای خاصی داشت و کاربران حتی قادر نبودند به یکدیگر یک ایمیل ساده بزنند، اما باز هم راه را برای حضور بیشتر اینترنت در میان کاربران باز کرد.
اولین وبسایتهای حرفهای
کاربران اینترنت در سال ۱۹۹۵ توانستند اولین وبسایتهای حرفهای را تجربه کنند. در آن زمان سرویس هاستینگ Geocities توسط Beverly Hills Internet راهاندازی شد، این سرویس به کاربران اینترنت امکاناتی را برای ساخت وبسایت عرضه میکرد.
حضور وبسایتهای حرفهای در میان کاربران مراجعه به اینترنت را بیشتر کرد تا اینکه شاهد سرویس SixDegrees در سال ۱۹۹۷ بودیم، این سرویس به کاربران اجازه میداد تا برای خود پروفایل ایجاد کنند و دوستان خود را در قالب یک فهرست به این پروفایل اضافه نمایند، به لطف این ویژگیها سرویس SixDegrees توانست به چیزی حدود ۱ میلیون کاربر دست پیدا کند.تا اکنون بسیاری از شبکه های اجتماعی زیادی ساخته شده اند
آموزش شبکه های اجتماعی
امروزه در فضای مجازی، شرکت های بسیاری اقدام به راه اندازی شبکه های مختلف اجتماعی نموده اند که از طریق بستر اینترنتی امکان تماس های صوتی و تصویری با کیفیت،به اشتراک گذاری،ارسال و دریافت فایل تصویری صوتی و ویدیویی را برای کاربران فراهم می کند.تعدادی از این شبکه های اجتماعی بین کاربران دارای محبویبت های فراوانی می باشد.
شبکه های اجتماعی پر طرفدار دارای قابلیت های بسیاری شده اند و هر روز به شکل بهتر و کارآیی بیشتری از روز قبل کار می کنند و برای راحتی کاربران خود بروزرسانی های بسیاری در مجموعه نرم افزارهای خود انجام داده اند برای دانستن و فهمیدن این نوع قابلیت ها و بروز رسانی ها باید اطلاعاتی را درباره این قابلیت ها کسب کرد این اطلاعات و دانستنی ها جز با آموزش فراهم نمی شود
دانشگاه مفهومی شبکه های اجتماعی لاین استور بستری کامل برای آموزش شبکه های اجتماعی است که به پنج دانشکده مفهومی تلگرام اینستاگرام لینکدین لاین واتس اپ تقسیم می شوند که در هریک از این دانشکده ها مقالات مرتبط با همان شبکه اجتماعی وجود دارد که درباره آخرین قابلیتها و بروزرسانی شبکه اجتماعی متناظر است و کاربر با خواندن این مقالات به صورت غیر مستقیم آموزش کامل را درباره دانشکده مورد نظر بدست می آورد و آموزش کامل را می بیند
دانشکده های دانشگاه مفهومی شبکه های اجتماعی لاین استور
دانشکده های مفهومی دانشگاه شبکه های اجتماعی لاین استور به پنج دانشکده تقسیم می شود که عبارتند از:
عبارت مفهومی به خاطر این است که دراین دانشکده ها هیچ دوره ای درباره شبکه های اجتماعی برگزار نمی شود البته لاین استور دوره های حضوری شبکه های اجتماعی را هم برگزار می کند ولی در دانشگاه شبکه های اجتماعی هیچ دوره ای برگزار نمی شود و کاربر با خواندن مقالات به روزی که توسط تیم تولید محتوای لاین استور آماده شده است به آموزش در دانشکده های شبکه های اجتماعی می پردازد
این صفحه مفید بود؟
برای امتیاز دادن به این صفحه از یک تا پنج ستاره بدهید !